Regatta-Vava´u, feestweek, in Tonga... - Reisverslag uit Vava'u, Tonga van markenvanessa - WaarBenJij.nu Regatta-Vava´u, feestweek, in Tonga... - Reisverslag uit Vava'u, Tonga van markenvanessa - WaarBenJij.nu

Regatta-Vava´u, feestweek, in Tonga...

Door: Vanessa

09 Oktober 2012 | Tonga, Vava'u

Poepoe, dat was me het weekje wel, maar wat hebben we een lol gehad!!! Aangekomen op Tonga horen we dat er deze week een feestweek is, dus we kunnen inhaken en mee feesten. We beginnen met een kroegentocht. Met z´n allen achter een wagen met oplegger aan, waarop de draaitafels staan, te leuk!! Zo worden we van kroeg naar kroeg geleid en staan we midden op straat, jong en oud door elkaar, te dansen. Omdat hier de kerk op zondag nog heel belangrijk is, gaat klokslag 12 uur alles dicht (zaterdagavond), maar tegen die tijd hebben we allemaal lekker wat gedronken, dus is het een mooie tijd om naar huis te gaan. Zondag houden we net als iedereen van het eiland een rustdag, maar de kerk slaan we dit keer maar over, haha.

Maandag worden we om 11 uur aan de kant verwacht en doen we mee met de ´tropical tease´. Dat houdt in, zaklopen, eieren gooien, touwtrekken, benen aan elkaar een parcour afleggen etc etc. Bij 1 opracht moesten de groepen in een rij gaan staan (we waren in 6 groepen verdeeld) en de voorste moest door de rest van het team naar de overkant gebracht worden en terug, zonder dat iemand zijn handen gebruikt! We hadden allemaal kleine mensen in het team, maar wie stond er nou net weer vooraan.... Mark!! De grootste (van zo´n beetje het hele eiland), hahaha. Maar het is ons gelukt!!Bij Dan op zijn rug (die na het rondje gelijk last had van een lichte hernia) schouders bij Monique en mij op de schouders en benen bij de twee kleinste van het stel op de schouders. Het was een beeeeetje zwaar, maar er is verder niemand (serieus) gewond geraakt, haha.

Ik heb nog meegedaan met een roeiwedstrijd, samen met Ann en Barbara, in een echt TE gammel bootje, maar we zijn wel 2e geworden, joehoe!!! Denies was het beste in limbodansen! Ze is maar liefst eerste geworden!!Goed man!haha. Ik lag er als een van de EERSTE uit, haha!

De mannen hebben nog meegedaan met taart eten en dat ging natuurlijk weer helemaal fout op het eind!! Met een grote foodfight als afsluiting. Chaos, maar wel gezellig!! Het was de bedoeling dat je zo origineel mogelijk de dag door kwam. Dus veel dansen en gekke dingen doen. Nee dan gaan we met zaklopen, koprollend het parcour afleggen!! Dat is niet zo´n slim idee als je al een paar biertjes op hebt, haha. Man ik wist aan het einde van de rit echt helemaal niet meer waar ik was, haha. En het ergste is nog, dat we er niet eens extra punten voor hebben gekregen!!!!haha. Al met al was het een vermoeinde, maar hele gezellige dag! Lekker gek doen en schijt aan alles! We eten nog ff wat in het Aquarium cafe en gaan dan moe maar voldaan naar huis.

We hebben ons voor dinsdagavond om laten praten om naar het babytheatre te gaan. We hadden al gehoord dat het een oneman show ging worden, maar waren toch wel nieuwschierig naar wat Billy daar dan van zou maken. Samen met La Luna en Ruby Soho zijn we op tijd aanwezig voor de voorstelling. Daar aangekomen komt Billy op zijn gemakkie aankuieren en verteld dat er geen toillet en drinken aanwezig is. Dus als we wat wilde hebben moesten we dat even bij de bar om de hoek halen. Braaf hobbelen we met z´n allen naar de bar! Als we eenmaal binnen zijn kan je je kont niet keren zo klein is het!!!!Hij heeft een tribune gemaakt met schuimrubberre kussens en we krijgen een flaaier als waaier om jezelf wat koelte toe te waaieren, want het loopt bijna tegen het kookpunt aan, zo warm is het!! Als hij dan gaat beginnen, komt hij er achter dat zijn geluid het niet doet die avond en moeten we met elkaar improviseren om er toch nog wat van te maken, haha. Het is een vlooienshow en het publiek moet de bijbehorende geluiden produceren...... uhm ja heeeel apart zal ik maar zeggen. Fifi breekt haar nek een paar keer, maar uiteindelijk komt het allemaal goed, haha

Na de show zijn we uitgenodigd bij een paar Noren op de kant, een van hen heeft een vriendinnetje hier, maar zij gaat weer naar huis en dit is een soort afscheidsfeestje. Na even zoeken vinden we het huis en eten nog lekker wat vis en allerlei andere lekkere dingetjes, praten wat en gaan dan om een uur of 12 weer richting huis.

Woensdag lopen Mark en ik door het dorpje om wat boodschappen te halen en dan zien we dat er een wedstrijdje zakgooien wordt gehouden Nou wij zijn toch al helemaal in de spelletjesmood, dus hup wij daar weer heen en meedoen! We gaan lekker en komen de eerste 2 ronden goed door, maar dan gaan de locals vals spelen. Extra punten aan zichzelf geven als je even niet kijkt enz. En wij worden er zelfs nog een beetje geirriteerd door, hahahaha. Denk dat we allebei toch fanatiek worden als we aan spelletjes meedoen,haha. Na de finale gaan we samen met de Victory (andere Nederlandse boot die we hier zijn tegen gekomen met Jan Bart en Monique) Super Ted en El Vagebont gezellig wat eten. Het duurt alleen zo lang eer we eten krijgen, dat de helft al is ingekakt. Jammer want vanavond is er de dragshow in TongaBob. We gaan er nog wel even heen, maar gaan op tijd weer naar huis.

Donderdag gaan Mark, Etienne, Vries en Jan Bart duiken in de baai bij een oud wrak uit de eerste wereldoorlog. Was heel gaaf! Daarna ff naar Tropicanacafe waar we Vries en Daphne tegen komen, boodschapjes doen en dan gaan we naar de baai waar morgen de fullmoonparty gegeven wordt. We komen net voor donker aan, omdat we alles zo lekker op zijn elfendertigste doen, maar als we eenmaal liggen is het een oase van rust. We worden ´s avonds uitgenodigd bij Aquamante, waar we een overheerlijk entrecootje eten met een lekkere gin tonnic, nou wat wil je nog meer!!haha

De volgende dag doe ik lekker rustig aan, doe wat wasjes maar maak me vooral niet te druk, want vanavond is de fullmoonparty!! Mark is bezig met de koelwaterpomp, want er komt zo ongeveer geen water meer uit!! De pomp was dus verstopt! Maar Hij heeft hem weer helemaal schoon gekregen! Hij zegt nog, ik zal hem gelijik weer ff met water vullen, zodat we gelijk weg kunnen als het moet!

Rond een uur of 7 gaan we dan richting de kant. Langzaam druppelen de mensen binnen. Wat nou zo leuk was aan deze avond, was dat je zo´n beetje iedereen kende door al de spelletjes die we de hele week gedaan hebben. Het was echt een hele gezellige avond. We hebben gedanst en vooral veel gelachen! Denies deed nog mee met een soort van lichtshow. Helemaal behangen met lichtjes was het de bedoeling dat ze mensen de dansvloer op trok. De sfeer was echt super en iedereen had het erg naar zijn zin!

Naarmate de avond vorderde kwamen er steeds meer locals. De zeilers gingen zo zachtjes aan naar huis, maar Mark en ik hadden het zo naar ons zin, dat we nog even bleven. Beetje jammer was, dat de locals op een gegeven moment echt vervelend en handtastelijk gingen worden. Dat ging dus ook niet helemaal goed. Mark gaf er een een duw, waardoor die dronken lul gelijk op de grond viel. Er kwam gelijk een soort uitsmijter aanrennen en Mark liep netjes mee. Ik pakte al onze spulletjes snel bij elkaar en rende er achter aan. De uitsmijter hielp, half rennend, om de dingie in het water te krijgen, maar toen ik ook mee ging helpen ging hij zijn woede op mij afreageren!! Ik kreeg een gooi en hij begon in het wilde weg te maaien!! Daar werd Mark natuurlijk weer kwaad om en toen ontstond er een soort gevecht in het water!! Wat een ellende! Dit was nou echt zo´n zinloos geweld gevalletje. We gingen al weg en nog gaat die lul raar lopen doen. Maar mijn schatje kon hem makkelijk hebben, haha. Het enigste wat hij er aan over heeft gehouden was een dikke vinger, waarvan we eerst nog dachten dat hij uit de kom was, omdat hij een beetje in een vreemde hoek stond, maar dat bleek gelukkig mee te vallen. Ik heb de armen van de uitsmijter op miraculeuse wijze weten te ontwijken, maar ik hing dan ook al half in het water aan de dingie door die eerste gooi, haha. Al met al was het een hele gezellige avond met een iets mindere afloop. Maar dat weten we voor de volgende keer. Die locale mensen kunnen niet goed tegen alcohol en worden daar heel vervelend van.

De morning after lekker bij de Victory een bakkie gedaan en verder lekker rustig aan. ´s Avonds lekker een film gekeken en op tijd naar bed om midden in de nacht in een onwijze chaos wakker geschreeuwd te worden!!! De wind was gedraaid, het regende en een aantal boten waren in wel heel ondiep water komen te liggen. Wij lagen zowat tegen de Noren achter ons aan. Mark en Mario stonden de verstagingen van elkaar al vast te houden. Nadat ik na een kleine worsteling met mijn t-shirt ook buiten gekomen was, zag ik die Noren eerst netjes naast ons liggen (wel al vrij dichtbij) en ineens draaien ze met de kont naar ons toe en komen met een rotgang onze kant weer op. Ik stond al klaar om ze tegen te houden, toen Maio net op tijd gas gaf en weg vaarde. Hij vaarde zonder licht met 5 knopen tussen de boten door, hahaha. Spannend! Wij hebben ook het anker opehaald en schoten toen ook een stuk naar achter waardoor we ook op heel ondiep water kwamen te liggen. Ik stond op de punt te kijken waar we tussen de boten door konden en ook wij schoten er vol gas tussen door, maar er was geen andere manier. En ondertussen goot het van de regen en waaide het lekker door. We hebben op het midden van de baai gewacht tot het wat rustiger zou worden, maar dat duurde zo lang dat we heel rustig naar de overkant zijn gevaren en daar het anker hebben uitgegooid.

De volgende dag zouden we eigenlijk nog naar een andere ankerplek gaan,maar omdat het zulk rotweer was zijn we hier maar blijven liggen. We waren even bij La Luna geweest toen we weer terug op de boot kwamen en ik de ankerketting wel heel hard hoorde schrapen over een paar stenen en daarna een harde kraak⁄knal hoorde. Toen we naar buiten keken lagen we op een hele andere plek en was het ineens 40 meter onder de boot. We waren dus gaan slepen en het anker hing nu helemaal naar beneden. Licht gestresst zijn we het anker op gaan halen, wat de ankerlier maar echt NET aan redde! Maar het is gelukt! Toen zijn we weer naar onze eerste ankerplek gevaren en hebben het anker daar weer uitgegooid!

´s Avonds hebben we bij de Victory aan boord nog een keer met alle Nederlandse boten een happy hour gehouden en hebben we van iedereen afscheid genomen. Iedereen gaat naar Niew Zeeland en wij naar Australie. Was een leuke afsluiting van een geweldige week hier op Tonga.

• 09 Oktober 2012 - 11:19

Toos:

Dat was weer een heleboel ervaring die jullie hebben opgedaan met een week spelletjes met de locals.Een kerkbezoek zou ook niet misstaan. Wie weet hoe mooi dat was. Ik heb weer genoten van je verslag. Wat een geluk dat je zo'n grote sterke ridder bij je hebt.
    liefs en nog veel plezier

• 20 Oktober 2012 - 16:36

Paul Meut:

leuk verhaal ook weer, lees het elke keer met Bianca!
    Die lange krijgt het ook altijd weer voor elkaar he haha
    kijken jullie uit dat je niet als alcoholist terug komt ;)
    groetjes van het landgoed, Paul en Bianca xx