CARTAGENA, COLOMBIA. - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van markenvanessa - WaarBenJij.nu CARTAGENA, COLOMBIA. - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van markenvanessa - WaarBenJij.nu

CARTAGENA, COLOMBIA.

Door: markenvanessa

19 Maart 2011 | Colombia, Cartagena

We wisten niet zo goed wat we ons voor moesten stellen bij Colombia. We wisten dat het een derde wereld land was en dat hier de cocaine en koffie voor het grootste gedeelte vandaan komt, haha, maar daar hield het wel een beetje op. Met dat idee komen we tegen schemer aan in Cartagena en ik moet zeggen, dat het ons aangenaam veraste hier. De skyline is prachtig en ´s avonds is het hier een en al bedrijvigheid. We gaan ´s avonds meestal niet op pad, maar op de boot kunnen we meegenieten van van alles wat er gebeurt. We horen elke avond harde muziek en dat maakt het al gelijk gezellig. We hadden gister zelfs een helikopter overvliegen, een paar keer, met gigantisch harde muziek! Elvis presley!! Dat is wel heel apart om mee te maken hoor, haha. Al die lichtjes ´s avonds, paars, groen en geel etc. die je vanaf de boot ziet is heel mooi om te zien. Van die enorme gebouwen, vrolijk verlicht met op de achergrond muziek, helemaal gezellig.

Aan land zijn de mensen ook heel vriendelijk. Er lopen hier overigens niet echt veel toeristen viel ons op. Dus wij kijken naar de mensen hier, maar wij zijn zelf meer een bezienswaardigheid, haha. Het is wel heel apart om door de oude stad te lopen met allemaal gekleurde huizen en echt overal zitten hele dikke tralies voor. Niet echt gezellig om zo te wonen lijkt me, maar het zal wel nodig zijn. Er loopt ook niet normaal veel politie op straat hier. En wij liggen vlak bij hun kazerne met de boot. Elke ochtend klokslag 8 uur wordt het volkslied heel hard gedraaid en hijsen ze de vlag. Er liggen hier verderop ook een aantal grote tankers die ´s ochtends heel hard toeteren, dus een wekker hebben we hier niet nodig, haha.

We zijn ook een keer de andere kant op gelopen, richting weer een ander centrum en daar kwamen we echt in het derde wereld gedeelte terecht. Heel druk en allemaal kraampjes. Allemaal half afgebroken en in elkaar gestortte huizen. Maar elk gebouw wat maar enigzins gebruikt kon worden werd gebruikt voor een winkeltje. Je hebt hier ruimtes van maar 2 bij 3 meter waar ze gewoon een barretje in hebben gemaakt. Verder staan er voor de winkels (sommige winkels wel heel mooi en groot trouwens) allemaal kraampjes. Als je alles na zou lopen ben je wel een paar dagen bezig, zoveel. Een stukje verderop lopen we een straatje in en komen we op een soort kleine markt terecht. En hier is echt alles oud en verrot. Ze verkopen hier ook alles. Wat we in Nederland weg gooien omdat het kapot is, wordt hier weer opgelapt en verkocht. Het stinkt hier ook verschrikkelijk. Vis ligt gewoon ongekoelt op houten tafels en we zien nog een vrouwtje die kolen verkoopt. Ze zit op haar knieen tussen de kolen en is van top tot teen zwart (van de kolen). Wat ook erg op valt hier, in heel Cartagena trouwens, is dat iedereen in de meest eigenaardige hoeken ligt te slapen. Op weg naar deze markt zien we iemand languit op de stoep liggen slapen!! Maar eigenlijk overal liggen mensen te slapen. Op de toonbank in stoelen in een vrachtwagentje aan de zijkant, echt overal!! We zien nog iemand zittend met zijn hoofd zowat op zijn rug liggen slapen, die moet op zeker pijn hebben gehad toen hij wakker werd haha.

Als we van de markt af lopen komen we bij een soort rivier uit, waar iedereen zijn afval dumpt. Er zitten hier ook een stuk of 20 hele grote aaseters. Wat zijn die beesten toch lelijk. Mark loopt er nog naar toe, maar toen vlogen ze toch weg en bleven ze de hele tijd boven ons cirkelen. Een eindje verderop staan er dan weer allemaal mensen tussen het afval te zoeken. Ik wilde nog foto´s maken maar Mark zei dat we maar beter door konden lopen, want ze riepen al van alles naar ons. Dus wij verder en een kleine 100 meter verderop staat er dan een hele grote mooi luxe shoppigmall. Een groter contrast kan je je niet voorstellen. Met airco en glimmende vloeren. Echt het tegenovergestelde van waar we net vandaan kwamen. Die airco was trouwens wel even aangenaam, want we liepen allebei leeg van de hitte. Het kan wel heel warm worden hier midden op de dag, helemaal als er geen wind staat.

Wat ook heel grappig is om te zien hier is, dat er allemaal vrouwen met manden fruit op hun hoofd lopen en die kunnen schreeuwen!!! En dat kunnen de mannen trouwens ook, die met karren fruit lopen. Je kan hier heel goed iets bij ze kopen, want het fruit wat ze verkopen is perfect en veel goedkoper dan in de supermarkt. Ook ezels worden nog steeds als lastdier gebruikt hier. En dan de taxi´s en taxi-brommers. Er rijden meer taxi´s dan gewone auto´s. En iedereen stapt ook gewoon bij de brommertjes achterop, heel apart.

We gaan maandag of dinsdag weer verder en willen dan langs een paar eilanden van Colombia. Maar we hebben het hier best naar ons zin gehad. Het is een heel indrukwekkend land, waar veel anders gaat als dat we gewend zijn ;).

• 21 Maart 2011 - 09:10

Nel Bol:

Hoi Mark en Vanessa.
    Ik heb weer genoten van jullie verslag,zo nu ben ik dan ook in Colombia geweest hahaha.
    Het is steeds weer enig jullie te volgen op jullie reis,bedankt.
    Ik kijk er steeds naar uit,een goede reis en veel plezier.

Hartelijke groeten Nel.

• 21 Maart 2011 - 09:15

Toos:

Jullie hoofd zal wel overlopen van de indrukken, Die kun je op zee weer verwerken zeker. Groetjes en het allerbeste

• 28 Maart 2011 - 20:20

Sander En Irma:

vang je nog wat ?
    wij zijn weer open en de wc container doet het goed .
    gr. van iedereen van sport. en lucas wil weten of de boot nog goed in de verf staat
    ha, ha

• 30 Maart 2011 - 18:49

Kim En René:

He Mark en Vanes,

Wauw jullie komen nog eens ergens zeg echt gaaf. Geniet maar lekker van al die indrukken...

Gr Kim en René xxx