Het is hier Fantastisch!!! - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van markenvanessa - WaarBenJij.nu Het is hier Fantastisch!!! - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van markenvanessa - WaarBenJij.nu

Het is hier Fantastisch!!!

Door: markenvanessa

04 Mei 2012 | Ecuador, Galápagos

We hadden stiekem natuurlijk al een beetje gehoopt dat we bijzondere dingen zouden gaan meemaken hier op Galapagos, maar dat het zo gaaf zou worden!!!

Nadat we ingeklaard hadden, werden we afgezet bij een klein restaurantje waar we voor 3 dollar lekker hebben zitten eten. Soep vooraf met een drankje en als hoofdgerecht rijst met een paar stukken vis, heerlijk!!Daarna hebben we het dorpje een beetje verkend. Het is een klein gezellig dorpje en de mensen zijn hier heel vriendelijk. Veel is hier van hout gemaakt, zoals de lantarenpalen en de fietsenrekken e.d. Dat geeft gelijk al een gezellige sfeer. Dan liggen er nog overal zeehonden een beetje te lanterfanteren en dan heb je echt het idee of je in de dierentuin loopt, zo ruikt het af en toe ook een beetje, haha.

Er zijn een paar strandjes die het bezoeken waard zijn en daar gaan we in de loop van de volgende dagen is een kijkje nemen. Rob en Josien gaan ook ff gezellig mee. Er zijn hier veel rotsen om het eiland en dat is ideaal voor de zeeleeuwen en zeeleguanen. Het eerste strandje bereiken we na een korte taxirit (1 dollar) en een korte wandeling, langs die rotsen waar de zeeleguanen zitten. Er zitten een paar hele grote exemplaren tussen. Net kleine zwarte draakjes. Je moet nog goed kijken, want ze hebben dezelfde kleur als de rotsen! Een stukje verderop is een mooie baai met hele grote surfgolven. Mark en Rob gaan vast het water in om te snorkelen, maar door de golven is het water troebel. Mark gaat voorbij de brekers en ziet daar allemaal schilpadden alle kanten opgeslingerd worden door de golven, haha.

Josien en ik zijn het water nog niet in geweest als we besluiten naar een ander strandje te gaan. Daar moet ik ook echt even het water in, want het is bijna niet uit te houden zo warm ondertussen. Ook hier zit weer een hele grote schildpad en op een gegeven moment zit ik in een school middelgrote vissen en heb ik heel even het gevoel dat ik erbij hoor, haha. Als we weer lekker afgekoeld zijn gaan we een hapje eten ergens. Daarna koffie bij Rob en Josien en lekker terug naar de boot. Het was een gezellige dag, maar op de boot aangekomen zijn we allebei toch wel erg moe en gaan lekker op tijd naar bed.

De volgende dag gaan Rob en Josien verder naar Santa Cruz en gaan wij even langs het Darwin centrum. Heel interessant hoe de eilanden ontdekt zijn en hoe het wildleven hier een klap heeft gekregen door de industrie en de ingevoerde dieren. Maar dat zijn ze nu allemaal weer aan het herstellen en dat lukt aardig. Als we verder lopen komen we bij een baai uit met allemaal rotsen. Hier zitten allemaal zeeleeuwen. We gaan hier zwemmen en hebben echt de tijd van ons leven. Als we een eindje weg zwemmen richting zee komen er ineens 2 babyzeeleuwen bij onz zwemmen en met ons spelen. Bij Mark zijn ze iets terughoudender, maar 1 kleintje komt steeds recht op me afzwemmen, dan draait hij op zijn rug en blaast heel hard bubbels op mijn bril, haha. Zoooooo gaaf! En ze hebben ook van die lieve kopjes!! Er zitten er op een gegeven moment wel eenb stuk of 5 om me heen en allemaal spelen en gek doen. Mark zei later dat ma de hele tijd achter me bij mijn flippers zat te kijken. Maar ook ma kwam wel is naar me toe zwemmen en maakte dan een salto voor me, haha. Echt ik kan het gevoel bijna niet in woorden beschrijven hoe gaaf dit was!! We waren ook helemaal de tijd vergeten. We waren 2-3 uur met die zeeleeuwen aan het spelen en het leek wel een half uurtje. Alleen toen we uit het water kwamen waren we helemaal trillerig van de inspanning.

We hebben ook nog een toer gedaan. Toen gingen we met een motorboot (2 x 200 pk) naar 2 rotsen die uit het water staken en waar je tussendoor kan zwemmen. De kickarocks. Hier hebben we gezwommen en hier zaten haaien!!!! In eerste instantie zag ik ze niet, maar Mark was steeds naar de bodem aan het duiken (en kwam dan tussen de duikers terecht haha) en daar zaten heel veel haaien. Ik hoefde ze op zich niet zo heeel nodig te zien, maar een stukje verderop bij een andere spleet zaten ze wat meer aan de oppervlakte. En nieuwschierig joh, ze kwamen de hele tijd op mijn flippers af, toch wel een beetje spannend, haha. Maar ze waren gelukkig niet zo heel groot dus het was nog leuk ;). Ook hier zaten weer schildpadden en dat zijn toch ook hele grappige beesten hoor. Beetje verdwaasd lijken ze af en toe wel, haha. En natuurlijk hele mooie vissen.
Toen zijn we verder gevaren naar een baai, waar we weer met zeeleeuwen hebben gezommen. Mark en ik waren hier samen, de rest bleef en beetje in en bij de boot. Hier zaten ook een paar hele grote tussen, heel indrukwekkend. Maar zelfs die grote hebben hele lieve kopjes. En ook hier vergaten we weer helemaal de tijd, want de boot kwam ons ophalen, haha.
We zijn ook nog langs een eilandje gegaan waar de bluefoot boobie zat. Het verhaal is dat 2 redfootboobies, die op een ander eiland in Galapagos zit, ineens een baby met blauwe voeten kreeg. En, zoals de gids zei, he got a lot of love!!haha. Nu zit de bluefootboobie hier. Ze mixen niet met elkaar, de red en de bluefoot boobie.

Na wat boodschapjes gedaan te hebben zijn we verder gevaren naar Santa Cruz. Dit was een hele rollerige ankerplek en we hebben een 2e anker aan de achterkant uit moeten gooien. Hier zijn we de highlands in geweest. We zijn door een tunnel gelopen, die door de lava is ontstaan. Heel mooi en indrukwekkend. Weer even bij de landschildpadden en het Darwincenter gekeken. Hier hebben we ook 1 van de 2 landleguanen gezien, die alleen hier op Galapagos voorkomt. Toen we weer terug in het dorpje waren hebben we heerlijk gegeten en lekker smoethies gedronken van vers fruit voor echt een drol!!haha. Daarna nog even bij een volleybal wedstrijd zitten kijken van de locals. Dat is wel echt heel leuk hier. Ze hebben hier overal volleybalveldjes, dat is echt helemaal in hier. Het hele dorp zit dan te kijken hoe jong en oud het tegen elkaar op neemt. Dan komt er ineens ook nog een hele carnavalsoptocht langs!! Grappig ook! Na een paar dagen gaan we snel verder naar Isabella, want daar moet het ook heel mooi zijn. De watertanken zijn vol en de boodschappen gehaald, dus we kunnen door.

Als we vertrekken is het zo goed als windstil, maar daardoor is de zee ook als een spiegel en zien we wel honderd schildpadden!! Er springen nog een paar hele grote roggen uit het water, Mark ziet nog een haai en we wanen ons echt in een megagroot zeeaquarium!!
Halverwege de reis neemt de wind toe en zeilen we heerlijk relaxed het laatste stuk. We komen net voor donker in de overvolle ankerplek aan. We vinden toch een plekje en gaan lekker op tijd naar bed. Weinig slaap gehad de nacht ervoor door de vissen die oorlog aan het voeren waren onder de boot. Halverwege de nacht neemt de wind toe en worden we dmv een toeter en allerlei licht wakker gemaakt door de buurman. We komen wel heel dicht bij elkaar te liggen. Het gaat ook nog is keihard regenen!! Het water is zo´n 5 meter diep hier en de buurman heeft 35-40 meter ankerketting uit en zwaait alle kanten op. Wij proberen eerst ook dmv meer ankerketting uit te gooien om achter hem te komen, maar dat lukt niet. Dus we moeten midden in de nacht in de gietende regen het anker ophalen en verplaasten. De rest van de nacht lig je dan ook niet meer echt lekker met als gevolg dat we de volgende dag redelijk vermoeid doorebrengen.

De volgende dag nog wel ff snorkelen, want er zitten pinguins hier. Ze zitten vooral bij Mark. Eentje bijt zelfs zacht in zijn arm om te kijken wat voor vis hij is, haha. Er komt weer een zeeleeuw aan, waar ik mee zwem als we worden weg gestuurd door de locals. Je moet normaal betalen om hier te mogen snorkelen..... Als we terugzwemmen duikt er ineens een hele grote mantarog onder me op. En toch schrik je dan even als er zo´n grote zwarte vlek onder je zit ineens, haha. ´s Avonds met een man of 10 wat gegeten, was wel ff gezellig. Iedereen is zich aan het opmaken voor de oversteek naar Frans Polynesie. We zullen elkaar volgen via de ssb-radio. Wij zullen iets later vertrekken. We gaan nog wat toers doen en dan gaan we ook beginnen aan die grote oversteek.

We zijn hier op Isabela ook weer meegeweest met een motorboot naar lavatunnels. Kleine boogjes die boven het water uit steken. En dar een heel landschap van. Hier hebben we ook wat serieuzere haaien gezien tijdens het snorkelen. Je moest dan onder zo´n tunnel door duiken en daar lagen 5 middelgrote whitetip haaien. Best indrukwekkend. Toen we naar de tunnels toe vaarden, zagen we naast de boot nog een rugvin langzaam naar beneden gaan. Best leguber, echt even een jaws momentje, haha. Er zaten ook mega grote mantaroggen en hele grote schildpadden. Ja we boffen maar met al het moois wat we hier gewoon in de vrije natuur zien!! Morgen gaan we nog een vulkaan bezoeken hier en dan gaan we beginnen aan de overtsteek. Rob en Jozien en Brio zijn al weg en het wordt steeds rustiger hier in de baai. Zijn benieuwd wat we onderweg allemaal gaan meemaken......

• 04 Mei 2012 - 10:24

Toos:

Hoi Vanessa, ik heb weer van je verslag genóten. Wat zijn jullie bevoorrecht om dit allemaal te mogen meemaken. Geniet er nog maar van! Veel liefs. Ik kijk reikhalzend uit naar de volgende avonturen.

• 07 Mei 2012 - 20:18

Sander :

hoe smaakt de schilpadden soep ?

• 22 Mei 2012 - 19:01

Paul En Bianca:

kikke zeg! Heb je nou ook al een fotograaf ingehuurd om de hele dag vast te leggen ;)?
    Nou we lezen elke keer weer jullie verslag hoor! Veel succes met de grote oversteek en veel plezier nog.... Neem je een lekker rummetje voor me mee? haha
    Hebben jullie trouwens nog wat van de filmpjes en series weg gekeken tijdens lange tochten of slecht weer?
    kus aan Mark! xx

• 29 Mei 2012 - 21:47

Joyce:

Hallo luitjes,

Hier weer een reactie uit het zonovergoten Monster (hahaha, ik moet zelf lachen om m´n eigen grapje)
    Het was afgelopen week wel heerlijk weer hier, het was zo heerlijk dat we allemaal weer liepen te klagen dat het zo heet was!
    Nou , God straft onmiddelijk en toen iederen 2de Pinsterdag lekker naar het strand wilde gaan vlogen de mistflarden uit zee je om je oren! En nu is het weer shitweer!
    En het einde van de week hebben we herfstweer! Goed voor de omzet maar niet heus! Enfin; we kunnen er gelukkig niets aan doen en kunnen we lekker verder klagen over hoe slecht het weer is hahaha!

Hoe bijzonder is dit verslag weer! De ervaringen die jullie meemaken moeten toch eigenlijk een droom zijn.....
    Ik kijk graag naar de reisverslagen van Jacques Cousteau en als ik jullie ervaringen lees lijkt het bijna hetzelfde!
    Volgens mij komen jouw ouders Vanes, toch ook nog een keer naar jullie toe? Het is jammer dat je vader meegaat anders had ik mooi meegegaan met je moeder hahaha!(was uiteraard een geintje Rene maar ik vond het wel een goeie!

Enfin ik heb weer genoten van het verslag! Ik ga er ook maar weer een eind aan breien want m´n toetsenbord gaat stroef! Reden; Er zitten stukjes chips tussen de toetsen hahaha! En inmiddels is het 23.45! Gaap!
    Geniet er verder van en altijd voorzichtig onder water!

Greetings from Monster!

• 03 Juni 2012 - 12:22

Kim En Rene :

Jeetje wat gaaf al die beesten om je heen en mee zwemmen helemaal leuk maar ook wel dapper hoor...
    xx