Parels van Las Perlas en zeeleeuwen van Galapagos - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van markenvanessa - WaarBenJij.nu Parels van Las Perlas en zeeleeuwen van Galapagos - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van markenvanessa - WaarBenJij.nu

Parels van Las Perlas en zeeleeuwen van Galapagos

Door: markenvanessa

Blijf op de hoogte en volg

18 April 2012 | Ecuador, Galápagos

Na een anderhalve week alle kanten op te zijn geslingerd op de ankerplaats van Panama City, net buiten het kanaal, gaan we verder naar de eilandengroep Las Perlas. Dit ligt zo´n 35 mijl van Panama vandaan, dus een lekker tripje om er weer een beetje in te komen. We hebben perfecte wind en weinig zee, dus het is echt genieten geblazen.

Vlak voor we bij de eilandengroep aankomen neemt de wind toe en aangezien we halve wind varen gaan we lekker schuin, maar het gaat nog steeds (redelijk) gecontroleerd, dus niks aan het handje. Dan duikt daar ineens een groep dolfijnen op die aan het jagen zijn. Het blijft toch een mooi gezicht om die beesten te zien. Mark en ik zijn tegelijkertijd bezig het grootzeil naar beneden te halen en voor we het goed en wel weten zijn ze al weer weg. Dan varen we tussen de eilanden door en is het ineens oorverdovend stil..... Gekke gewaarwording. In het water zitten wel een miljoen kwallen met van die hele lange tentakels. Niet echt een uitnodiging dus om is even een lekkere frisse duik te nemen, haha, maar desalniettemin is het hier heel mooi. We varen langs een rotsachtig eiland waar echt honderden vogels boven vliegen. Vooral pelikanen. We kunnen ze ook erg goed ruiken!! Als we hier de hoek om varen neemt de wind weer toe en kunnen prima tot de ankerplek zeilen. Het is even zoeken naar een goede plek, maar als we die eenmaal gevonden hebben gaat het anker uit en genieten nog even van de ondergaande zon voor de avond weer is ingevallen.

De volgende dag besluiten we het eiland te gaan verkennen, dus we laten de dingie te water en gaan richting het strand. Tijdens onze wandeling komen we een heel groot verlaten resort tegen. Je kan nog precies zien waar alles gezeten heeft en hoe mooi het geweest moet zijn toen het nog in gebruik was. Het heeft ook wel iets legubers, een soort spookstadje. Echt doodzonde dat het nu zo weg staat te rotten. De eigenaren hebben ruzie gekregen over geld en zijn nu al jaren in allerlei rechtzaken verwikkeld, kost nog meer geld lijkt me, maar ja.
´s Middags hebben we nog ff lekker gejetskied en Mark heeft voor het avondeten gezorgd met zijn harpoen, haha. We hebben heerlijk een groper gegeten. We zijn hier ongeveer 1,5 week gebleven en hebben lekker gesnorkeld en de eilandjes bekeken. We hebben nog een hele mooie krab gered, die zat verstrikt in een net. Wat een klein krengetje was dat nog zeg, haha. Hij bleef maar proberen te knijpen met die schaartjes van hem. Jammer dat je niet gewoon even uit kan leggen, dat je hem alleen maar wil helpen!

We hebben ook een extra duikset gekocht en we hebben samen in het ondiepe water geoefent. Voor mij was het de eerste keer en het ging.... maar niet geweldig, haha. Er stond veel stroming en met mijn bril af doen onder water kreeg ik zoveel water in mijn neus en dat vond ik niet zo prettig. Daarom ging ik snel naar boven, maar omdat ik dat lood om had en mijn pak niet had opgeblazen verzoop ik zowat, haha. Maar ik heb in ieder geval geleerd, dat ik iets rustiger moet blijven in het vervolg, haha. Na nog een stuk of 100 keer door kwallen te zijn gestoken lieten we het er maar bij die keer, haha. Morgen gaan we verder richting Galapagos!!!!! Daar hebben we allebei echt onwijs veel zin in! We zijn heel erg benieuwd wat we daar allemaal gaan zien....

Als we op zondag weg gaan, hebben we in eerste instantie echt geen wind. Maar dat komt waarschijnlijk omdat we nog tussen de eilanden zitten, denken we. Maar ook na de eilanden is er echt maar heel weinig wind en die komt ook helemaal niet uit de hoek die op de gripfiles aangegeven staat. We schieten met zo’n 3 knopen vooruit, haha. Later moeten we dan toch echt even een paar uurtjes de motor aan zetten, want we doen op een gegeven moment nog maar 1,5 / 2 knopen en dan is het toch niet echt prettig meer op de boot. Maar na een uur of 3 krijgen we weer wat meer wind, dus gaat de motor weer uit. Wat een rust!!!! We krijgen op een gegeven moment zelfs 15 tot 20 knopen wind en moeten er voor de nacht zelfs nog een rif in zetten. Het enigste wat een beetje vervelend is, is dat we midden in de onweers en regenbuien zitten. We weten wel nog wat water op te vangen voor de douche. Zo zie je maar weer, ieder nadeel heeft toch ook wel weer een voordeel, haha.

We houden de wind een paar dagen, al neemt hij wel steeds meer af. Op een gegeven moment zetten we de spinaker op en houden deze zelfs ’s nachts op. Het is wel een beetje werken, maar dan hoeft in ieder geval die (dreunende) motor niet aan. Maar we komen er toch niet helemaal onderuit. De laatste 2 dagen staat de motor nonstop aan. Het is echt wel weer even wennen voor ons allemaal. Weer je ritme vinden in het wacht lopen en vertrouwen krijgen in de motor. Want dat was toch een beetje weg, maar ze heeft zich goed gehouden en na 7 dagen komen we dan aan bij de Galapagos eilanden!!!!

Ondanks dat we moe zijn, krijgen we weer nieuwe energie bij het zien van de zeeleeuwen, schildpadden en (grote) dolfijnen die om ons heen zwemmen. We hadden op zee spring dolfijnen gezien, die kwamen heel hoog uit het water en draaide echt alle kanten op!! De dolfijnen die hier zitten zijn rustig, maar heel groot!! Die koppies van die zeeleeuwen en schilpadden zijn echt te schattig, haha. We zijn blij dat we er zijn. We varen langs een eiland en als we de hoek om komen op weg naar de ankerplek, lijkt het wel of er 100 boten liggen, druk man!! Maar we vinden vrij gemakklijk een plekje en als we aankomen zien we ‘Inish’ liggen!! Daar zijn we op de canarische eilanden een tijdje mee opgetrokken! Helemaal leuk om die hier weer tegen te komen!! We klaren in en gaan even bijkletsen met Rob en Josien. Er is hier echt van alles te doen. Allerlei tours. We gaan van de week met een boot naar de rotsen en daar kan je zwemmen met schildpadden, zeeleeuwen en misschien zelfs haaien!!!Spannend hoor, hebben er nu al zin in. De zeeleeuwen zijn hier trouwens een soort van plaag, haha. Ze proberen aan boord te komen en zie ze er dan mar is vanaf te krijgen, haha. De meeste gebruiken hun dingie hier ook niet ivm de zeeleeuwen.

We gaan de komende paar dagen lekker het eiland verkennen en zoveel mogelijk bekijken. Wat we allemaal gaan zien lezen jullie de volgende keer weer.



  • 20 April 2012 - 11:08

    Toos:

    Weer genoten van je verslag Vanessa. Ik wordt wel "jaloers"en vind het jammer dat ik er niet bij ben. Je moet zoiets "beleven" door het te ruiken en te voelen. Toch krijg ik door het lezen wel het gevoel er bij te zijn en zie ik alles in gedachten voor me. Veel plezier en goeie reis. Ik kijk uit naar je volgende verslag en je foto's.

  • 23 April 2012 - 15:08

    Joyce(Witteveen):

    Hallo folks,

    Na jullie reisverslag weer te hebben gelezen op een winderige saaie depri-maandagmiddag
    heb ik de verwarming maar aangezet.
    Brrr..het lijkt nog steeds herfst hier!
    Vergeleken met jullie heb ik het idee dat het hier nooit meer voorjaar wordt..Maar ja het is maandag en aangezien ik heel veel wilde doen zit ik al te lang achter de computer mij op de Galapagoseilanden wanend.
    (Heb nog maar een extra vest aangetrokken voor het idee ;-))
    Heb gisteren toevallig ook nog allerlei exotische dieren gezien zoals waterschildpadden en van die grote vissen, haaien enz. enz.
    Ook een hele grote varaan die op de Galapagos-eilanden leeft!
    Waar?
    In de dierentuin in Artis! Jawel, jeugdsentiment! (Daar hoef je niet voor naar de Galapagos-eilanden te varen (zei ze heel jaloers hahaha)
    Maar de ervaring om ze in het wild te zien lijkt me waanzinnig!
    En dat duiken Vanes, is ook geweldig mits je je op een rustige ademhaling concentreert. Dus relax want het is een fantastische ervaring als je kan duiken en zeker daar!

    Ok zeebonkies, ik moet weer back to real life! Dus i.p.v. me wanend op exotische oorden
    ga ik zo meteen ploeteren in de supermarkt om weer ideeen op te doen wat ik vanavond weer eens zal eten pffttt...
    Enfin het leven hier in Holland is hard en hoor net dat het kabinet van premier Rutte is gevallen! Dus blijf maar lekker lang weg en geniet van je tocht!

    Heel veel plezier en enjoy!

    P.S. Oh ja Vanes ik heb aan je moeder voorgesteld dat ik voortaan Sam maar uit ga laten want je moeder wordt te slank van al dat geloop! Misschien dat ik eens een keer afval als ik een paar uur per dag ga lopen met de hond...haha dat is uiteraard een geintje! Zeg ik er maar meteen bij want anders krijg ik op mn donder van je moeder want die leest dit natuurlijk ook ;-D !

    Greetzzz.....
    Joyce


  • 28 April 2012 - 06:28

    Sander:

    zijn er ook nog mooie vrouwen daar? of alleen maar van die stink zee honden.? ik wacht op de volgende fotos. gr sander.

  • 28 April 2012 - 14:18

    Buurman Paulus:

    haha die kop van Mark met die hoed op!net crocodile dundee hahaha
    ziet er mooi uit luitjes! we zijn toch wel een beetje jaloers ;)
    veel plezier nog en stuur een beetje lekker weer deze kant op wil je?
    doeiiiiiiiii xx

  • 02 Mei 2012 - 13:52

    Carlo:

    hoi mede wereldreizigers,

    het is super om te lezen en zien(foto's) dat het jullie voor de wind gaat.
    ik wil zeker nog een keer ergens bij jullie opstappen net als panama was echt top. (memory for life)
    nu zijn jullie in een van de mooiste en meest beschermde natuurgebied in de wereld geniet zoveel
    als dat je kan het is jullie gegund. even en contrast ik zit momenteel in één van de grootste en smerigste petro chemische fabrieks terreinen van de wereld waar je zure lucht in ademd (buiten de lasrook) LG daesan zuid korea.
    kan ik jullie eventueel overhalen om zes weken noord westelijke te zeilen i.p.v. zuid westelijk
    dan zit mijn werk er hier weer op kan ik zo weer opstappen. haha
    Vanes succes met duiken ook dat komt echt wel goed gewoon relaxed blijven.
    vanaf hier een behouden vaart.
    groetjes Carlo

  • 03 Juni 2012 - 12:12

    Kim En Rene:

    Hey mark en Vanes,

    We hadden een kleine lees achter stand maar zitten nu alles bij te lezen wat gaaf zeg en wat een mooie pics. Geniet van die mooie momenten xx van ons wij genieten lekker mee!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 02 Juli 2010
Verslag gelezen: 848
Totaal aantal bezoekers 224054

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2010 - 30 November -0001

ons grote zeilavontuur

Landen bezocht: